Olen todella järkyttynyt Italian turmalaivan ja lukuisien siinä matkustaneiden
henkilöiden kohtalosta. Mutta ennen kaikkea minua järkyttää aluksen kapteenin
käytös, jonka kerrotaan jättäneen laivan, vaikka siellä oli ja on tiettävästi vieläkin
tätä kirjoittaessani useita henkilöitä kateissa.

Aikoinaan Suomessa työskentelin toimittajana muun muassa Merimiespalvelu-
toimistossa ja Merimies-Unionissa ja tutustuin lukuisiin merimiehiin
ja jopa laivojen kapteeneihinkin. Olen varma, ettei kukaan heistä olisi jättänyt
laivaa, ennen kuin kaikki muut laivassa olevat henkilöt olisi saatu turvaan.

Koulutuspäällikkö ja merikapteeni Timo Alava Kymenlaakson
ammattikorkeakoulun merenkulun yksiköstä pitää turmalaivan kapteenin väitetyn
toiminnan kuulostavan alkeelliselta ja rikolliselta. Italialaissyyttäjän mukaan
kapteeni jätti aluksensa hyvissä ajoin ennen matkustajia.

Tämän hetkisten tietojen mukaan kuolleita on yhteensä ainakin viisi, mutta
useita ihmisiä on vielä kateissa. Rannikkovartioston mukaan kaksi iäkästä miestä
löydettiin kuolleina laivan kokoontumispaikalta, jonne matkustajien piti ohjeiden
mukaan kerääntyä hätätilanteessa.

Venetsian lähellä rakennettu Costa Concordia-laiva aloitti liikennöinnin vuonna 2006
Varustamo mainosti Costa Concordiaa Euroopan ylellisimpänä risteilyaluksena.
Laivan mitoista tosin käy hyvin ilmi, että se on suunniteltu massamarkkinoille. Ja
alusta mainostettiinkin Euroopan ylellisimpänä risteilyaluksena. Sen pituus on 290
metriä ja leveys 36 metriä.

Aluksella oli myös suomalainen pariskunta, jonka kerrotaan pelastuneen
alukselta. Italian risteilyalusturman jäljiltä on tiettävästi vielä löytämättä lukuisia
ihmisiä.